Bel ons vandaag nog +31 (0)71 3040 057

Marval logo
Nieuws

ITIL 4: De sturende principes (vereenvoudigd)

De hier gedefinieerde principes vormen de kernboodschap van ITIL en van service management in het algemeen. De leidende principes zijn van toepassing op vrijwel elk initiatief en stimuleren en ondersteunen organisaties bij continue verbetering op alle niveaus.

De sturende principes

Focus op waarde:

Alleen dingen doen die waarde creëren voor de consument en/of dienstverlener. Als wat je doet geen waarde creëert, doe het dan niet.


Begin waar je bent:

Het is maar al te gemakkelijk om de lei schoon te vegen en van nul te beginnen. Dat is de menselijke natuur. In plaats daarvan pluk je de goede stukjes uit bestaande processen en praktijken en gebruik je ze. 

Vind het wiel niet opnieuw uit.


Ga iteratief vooruit met feedback:

Houd het bredere beeld in het achterhoofd, maar raak er niet door verstrikt. Zoom in' en focus op elke stap, ongeacht de overkoepelende omvang van de end-to-end taak. Krijg feedback na elke iteratieve stap. Wijzig indien nodig!


Werk samen en bevorder de zichtbaarheid:

Oftewel, het belang van teamwerk! Krijg stakeholder buy-in, ga akkoord met de gewenste resultaten, werk openlijk samen, vertrouw elkaar, vermijd verborgen agenda's en deel informatie, of het nu negatief of positief is. 

Misschien wel het moeilijkste principe om onder de knie te krijgen....
 

Denk en werk holistisch:

Alle onderdelen* van een dienst moeten bijdragen aan de succesvolle gewenste resultaten. De end-to-end service moet de eerste zorg zijn, inclusief de manier waarop de samenstellende delen ervan bijdragen aan het succes van een dienst.  Waarde wordt geboden wanneer deze allemaal geïntegreerd en effectief beheerd worden. *Waar heb ik het over? De vier dimensies van service management.
 

Houd het eenvoudig en praktisch:

De eenvoudigste, meest efficiënte methode om het gewenste resultaat te bereiken is waarschijnlijk de beste methode. Reduceer alle activiteiten tot zo min mogelijk stappen. Als de activiteit geen enkele waarde biedt - gooi het dan weg.


Optimaliseer en automatiseer:

Gebruik de middelen effectief. Maak gebruik van technologie waar dat mogelijk is en waar het gepast is - met behulp van mensen waar mensen het best gebruikt kunnen worden. 

 

"ITIL® is een geregistreerd handelsmerk van AXELOS Limited. 
Neem contact met ons op Toon alle berichten

Eindeloze mogelijkheden met Marval...

Wat uw streven ook is, we hebben de technologie, expertise en de mensen om uw doelen te bereiken.

U heeft misschien nog vragen...

  • Vraag een
    demo aan

    Ontdek de voordelen van onze MSM software, ontworpen om de kwaliteit en klanttevredenheid te verbeteren met verminderde kosten

  • Downloads
    en informatie

    De centrale opslagplaats van interessante en nuttige informatie over IT Service Management

  • Ervaringen
    van klanten

    Ontdek hoe organisaties over de hele wereld Marval MSM gebruiken om hun meest kritische IT Service Management uitdagingen aan te pakken

  • Neem contact op
    met Marval

    Neem contact met ons op om uw serviceverbeteringsplannen te bespreken