Bel ons vandaag nog +31 (0)71 3040 057

Marval logo
Nieuws

Personeel, Processen, Technologie, Verandering en Cultuur: Vijf kritieke elementen voor Veiligheid

Herinnert u zich alle ophef over een grote ransomware aanval vorige jaar nog? Nee, ik ook niet.

Vorig jaar mei werd een groot aantal systemen besmet met WannaCry, een wijdverspreide en rampzalige ransomware aanval. Er wordt geschat dat alleen in het Verenigd Koninkrijk er zo'n 300K machines besmet werden (en nog veel meer wereldwijd) wat er voor zorge dat sommige van lands grootste organisaties werden afgesloten van hun kritieke werkzaamheden. 

Ten tijde van de aanval werd deze uitgebreid besproken in het nieuws en werd deze aangehaald als een broodnodige wake-up call voor bedrijven wereldwijd. Een paar maanden later echter lijken we te hebben vergeten wat de impact en schaal van deze aanval was en gaan we gewoon door met ons werk alsof het nooit gebeurd is. 

Maar, gebeuren deed het en het zou zelfs opnieuw kunnen gebeuren. Geen van ons kan het zich veroorloven om de kans het slachtoffer van een cybercrime te worden, te negeren. Niemand is imuun. Dus, laten we er serieus mee omgaan en laten we kijken wat we kunnen doen om de kans te verkleinen slachtoffer te worden - of de impact te minimaliseren mocht het toch gebeuren:

Personeel, het begint met mensen. In de meeste gevallen is een cyber-aanval het gevolg van menselijk falen. Misschien dat iemand een link heeft geopend die onveilig was of een besmette applicatie heeft gedownload op hun zakelijke pc. Sommige van dit soort incidenten hadden voorkomen kunnen worden als de gebruikers goed opgeleid waren en regelmatig herinnert worden aan de procedures betreffende cyberveiligheid. Opleidingen zouden deel moeten uitmaken van elk plan van aanpak omtrent beveiliging, risico beheersing, bedrijfs continuiteit en nakoming van regelgeving. Onderschat ook vooral het belang van informele training niet, kennisbank artikelen zijn een ideale manier om kennis en tips te delen. 

Processen kunnen helpen. Als werkzaamheden altijd op dezelfde, afgesproken manier worden uitgevoerd is er minder ruimte voor het optreden van vergissingen. Door het opstellen en naleven van processen kunnen we zorgen dat werkzaamheden correct worden uitgevoerd volgens afgesproken, bewezen en veilige stappen. 

Technologie kan ook helpen. Door het automatiseren van taken en updates besparen we niet alleen tijd meer, kunnen we er ook zeker van zijn dat cruciale stappen niet worden overgeslagen en mogelijk de beveiliging verzwakken. Uitgebreide applicaties zoals Marval MSM kunnen helpen bij het identificeren van mogelijke risico's, het herkennen van beveiligingsingmeldingen en het correct prioriteren en escaleren van taken waarmee ze ons helpen onze infrastruktuur in beeld te houden en actie te ondernemen direct wanneer incidenten optreden. 

Veranderen is belangrijk. Het veranderen of vervangen van oude zaken als hardware, software en zelfs processen, helpt de complexiteit van de omgeving te verminderen en het zicht hierop te verbeteren terwijl tegelijk potentiele risico's worden ondervangen. 

Alles draait om cultuur. Het onderhouden van een veilige bedrijfomgeving is de verantwoordelijk van iedereen in de organisatie. Van de directie tot het Service Desk team, tot de eindgebruikers, allemaal spelen ze een rol en moeten ze realiseren en accepteren dat beveiliging de hoogste prioriteit heeft. Het moet duidelijk, helder en ingebakken zijn in de cultuur. 

Door Chris Harris, Support Analyst & Tester, Marval

Neem contact met ons op Toon alle berichten

Eindeloze mogelijkheden met Marval...

Wat uw streven ook is, we hebben de technologie, expertise en de mensen om uw doelen te bereiken.

U heeft misschien nog vragen...

  • Vraag een
    demo aan

    Ontdek de voordelen van onze MSM software, ontworpen om de kwaliteit en klanttevredenheid te verbeteren met verminderde kosten

  • Downloads
    en informatie

    De centrale opslagplaats van interessante en nuttige informatie over IT Service Management

  • Ervaringen
    van klanten

    Ontdek hoe organisaties over de hele wereld Marval MSM gebruiken om hun meest kritische IT Service Management uitdagingen aan te pakken

  • Neem contact op
    met Marval

    Neem contact met ons op om uw serviceverbeteringsplannen te bespreken