14 Tips voor een succesvolle implementatie van Continual Service Improvement
Door Alexander Hocking, Senior Implementation Consultant bij Marval Software.
- Begin klein en eenvoudig. Wees niet te ambitieus of onrealistisch. Dit is de sleutel.
- Krijg de buy-in en ondersteuning van uw senior managers. Zij zullen u meer helpen dan u zich realiseert als u het concept op de juiste manier verkoopt.
- Wees flexibel in de manier waarop u continue serviceverbetering (CSI) 'verkoopt'. Mensen moeten een boodschap horen die weerklank vindt bij hen, het individu. Eén maat past nooit bij iedereen.
- Wijs het eigendom van CSI toe. Dit omvat ook de verantwoordelijkheid voor de cultuur, het proces en het moreel - we raden meer dan één persoon aan, niet een individu.
- Maak het gemakkelijk voor mensen om hun ideeën voor verbeteringen te delen. Bijvoorbeeld via formele bijeenkomsten, 'suggestiebox', enz. Voeg een competitief element toe door een kleine prijs toe te kennen, bijvoorbeeld voor de beste drie ideeën per maand.
- Elk idee, hoe klein ook, is in potentie waardevol en het waard om als zodanig te worden behandeld. Bevestig altijd de ontvangst van deze kostbare nieuwe ideeën met gratie - de initiatiefnemer zou de nieuwe ondernemer van het volgende decennium kunnen zijn.
- Implementeer een CSI Change Advisory Board (CAB) met een evenwichtige vertegenwoordiging van alle belanghebbenden uit zowel de IT als het bedrijfsleven. Het CSI-adviesorgaan moet regelmatig bijeenkomen en feedback geven over zowel aanvaarde als afgewezen ideeën
- Indien een idee wordt verworpen, behandel de opdrachtgever dan met gevoeligheid en hoffelijkheid. Leg mooi uit waarom hun idee deze keer niet is geaccepteerd. Dit helpt de motivatie om andere ideeën voor te stellen te behouden.
- Uiteindelijk zijn het de mensen die ervoor zorgen dat CSI werkt, niet de instrumenten of technieken. Goede tools en technieken stellen mensen in staat om effectiever te werken, maar zonder de harten en geesten van mensen zullen uw CSI-plannen waarschijnlijk niet tot bloei komen.
- Vraag feedback van klanten. Klanten zijn uw beste bron om uit te vinden wat echt werkt voor uw organisatie.
- Onthoud dat CSI geen project is met een begin- en einddatum - het is een continu proces. Dit vereist voortdurende inzet, geloof en steun van de top.
- Effectieve en succesvolle CSI is altijd minstens één stap vooruit kijken en plannen. Maak er een gewoonte van om vooruit te kijken en vooruit te denken.
- Bevorder uw CSI-activiteiten en -successen. Houd iedereen betrokken en geïnteresseerd.
- Gebruik uw IT Service Management software om het CSI-proces te beheren.
Marval MSM's unieke continue serviceverbetering (CSI) aanpak stelt u in staat om verbeteringen in servicemanagement te identificeren en te focussen op het introduceren van verbeteringen in het servicemanagementproces. - Meer informatie
Neem contact met ons op
Toon alle berichten